Kwalifikacja uczniów słabowidzących do kształcenia specjalnego z uwagi na uszkodzenie wzroku
OpiekÄ…, wychowaniem i ksztaÅ‚ceniem specjalnym obejmuje siÄ™ dzieci i mÅ‚odzież niepeÅ‚nosprawnÄ… na podstawie orzeczenia o potrzebie ksztaÅ‚cenia specjalnego wydanego przez zespóÅ‚ orzekajÄ…cy dziaÅ‚ajÄ…cy w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej. PostÄ™powanie orzekajÄ…ce i kwalifikujÄ…ce do odpowiednich form ksztaÅ‚cenia i opieki prowadzÄ…, powoÅ‚ywane przez dyrektora poradni, zespoÅ‚y orzekajÄ…ce (art. 71 b ust. 3 ustawy o systemie oÅ›wiaty).
PostÄ™powanie to stanowi podstawÄ™ wydania orzeczenia kwalifikacyjnego. Na podstawie stosownych badaÅ„ specjalistycznych zespoÅ‚y orzekajÄ…ce wydajÄ… opinie dzieciom o potrzebie dostosowania programu nauczania lub przekazujÄ… do zespoÅ‚u orzekajÄ…cego wniosek o orzeczenie o potrzebie ksztaÅ‚cenia specjalnego i okreÅ›lenie temu dziecku odpowiedniej formy ksztaÅ‚cenia (RozporzÄ…dzenie MENiS z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegóÅ‚owych zasad dziaÅ‚ania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradni specjalistycznych - Dz.U. Nr 5, poz. 46).
ZespoÅ‚y orzekajÄ…ce wydajÄ… orzeczenia o potrzebie ksztaÅ‚cenia specjalnego na podstawie wniosku podpisanego przez rodziców (prawych opiekunów) dziecka, zawierajÄ…cego m.in. okreÅ›lenie celu, dla którego niezbÄ™dne jest uzyskanie orzeczenia oraz uzasadnienie jego potrzeby. Do wniosku powinna być doÅ‚Ä…czona dokumentacja uzasadniajÄ…ca wniosek, przede wszystkim wyniki obserwacji i badaÅ„ psychologicznych, pedagogicznych oraz lekarskich (RozporzÄ…dzenie MENiS z dnia 29 stycznia 2003 r. zmieniajÄ…ce rozporzÄ…dzenie w sprawie orzekania o potrzebie ksztaÅ‚cenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i mÅ‚odzieży oraz szczegóÅ‚owych zasad kierowania do ksztaÅ‚cenia specjalnego lub indywidualnego nauczania - Dz.U. Nr 23, poz. 192).
ZespoÅ‚y orzekajÄ…ce wydajÄ… orzeczenia o potrzebie ksztaÅ‚cenia specjalnego oraz o potrzebie indywidualnego nauczania dla uczniów szkóÅ‚ poÅ‚ożonych na terenie dziaÅ‚ania poradni. Dzieciom, które jeszcze nie uczÄ™szczajÄ… do szkoÅ‚y, orzeczenie o potrzebie ksztaÅ‚cenia specjalnego wydajÄ… zespoÅ‚y dziaÅ‚ajÄ…ce w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych wÅ‚aÅ›ciwych ze wzglÄ™du na miejsce zamieszkania dziecka. Zadaniem tych zespoÅ‚ów jest m.in. kwalifikowanie dzieci i mÅ‚odzieży niepeÅ‚nosprawnej do odpowiednich form ksztaÅ‚cenia specjalnego i do nauczania indywidualnego.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci niewidomych i słabo widzących, wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organu prowadzącego.
W zależnoÅ›ci od przeprowadzonej diagnozy orzeczenie o potrzebie ksztaÅ‚cenia specjalnego wydaje siÄ™ na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego, okresu ksztaÅ‚cenia w danej szkole albo na czas nieokreÅ›lony. Rodzice dziecka otrzymujÄ… to orzeczenie na piÅ›mie w trzech egzemplarzach, w terminie 14 dni od dnia posiedzenia zespoÅ‚u. W orzeczeniu o potrzebie ksztaÅ‚cenia specjalnego okreÅ›la siÄ™ również zalecanÄ… formÄ™ ksztaÅ‚cenia specjalnego. Może to być wskazania na szkoÅ‚Ä™ ogólnodostÄ™pnÄ…, szkoÅ‚Ä™ integracyjnÄ… lub oddziaÅ‚ integracyjny, szkoÅ‚Ä™ specjalnÄ… lub oddziaÅ‚ specjalny albo specjalny oÅ›rodek szkolno-wychowawczy.
Na wniosek rodziców (opiekunów prawnych) dziecka posiadajÄ…cego orzeczenie o potrzebie ksztaÅ‚cenia specjalnego starosta wÅ‚aÅ›ciwy ze wzglÄ™du na miejsce zamieszkania dziecka zapewnia temu dziecku formÄ™ ksztaÅ‚cenia wskazanÄ… w orzeczeniu. Jeżeli powiat nie prowadzi takiej szkoÅ‚y lub placówki, starosta powiatu, za zgodÄ… rodziców dziecka, zwraca siÄ™ do innego powiatu lub innej jednostki samorzÄ…du terytorialnego prowadzÄ…cej takÄ… szkoÅ‚Ä™ lub placówkÄ™, z proÅ›bÄ… o przyjÄ™cie dziecka.
Do czasu objÄ™cia dziecka formÄ… ksztaÅ‚cenia przewidzianÄ… w orzeczeniu o potrzebie ksztaÅ‚cenia specjalnego dyrektor szkoÅ‚y lub placówki, do której dziecko uczÄ™szcza, na wniosek rodziców, zapewnia realizacjÄ™ wskazaÅ„, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu, w szczególnoÅ›ci dotyczÄ…cych pomocy psychologicznej i pedagogicznej.