Dziecko z aniridiÄ… w szkole
Każde dziecko sÅ‚abowidzÄ…ce jest inne. BÄ™dzie siÄ™ zatem uczyÅ‚o za pomocÄ… takich sposobów, które odpowiadajÄ… najlepiej jego potrzebom. Nawet dzieci majÄ…ce takie samo schorzenie wzroku mogÄ… stosować różne sposoby pracy umysÅ‚owej.
Odniesienie sukcesu w nauczaniu dziecka zależy w dużej mierze od dobrego planowania nauki, Å›cisÅ‚ej wspóÅ‚pracy rodziców z nauczycielani, psychologiem szkolnym oraz z rehabilitantem widzenia. Każdy rodzic chciaÅ‚by, aby jego dziecko otrzymaÅ‚o jak najlepsze wyksztaÅ‚cenie, ale również dostosowane do jego potrzeb.
Dobór metod nauczania jakimi posÅ‚uguje siÄ™ dane dziecko zależy od wielu czynników w tym: stopnia utraty wzroku, ogólnego poziomu rozwoju, poziomu intelektualnego, osobowoÅ›ci. Do innych ważnych czynników należy zaliczyć: szkoÅ‚Ä™ i warunki jakie jest w stanie zapewnić szkoÅ‚a, a także wsparcie i pomoc ze strony nauczycieli, kolegów, rodziny.
Niektóre dzieci sÅ‚abowidzÄ…ce chodzÄ… do takich samych szkóÅ‚ powszechnych jak ich widzÄ…cy rówieÅ›nicy, a inne uczÄ™szczajÄ… do oÅ›rodków/szkóÅ‚ specjalnych - przystosowanych do nauki dzieci sÅ‚abowidzÄ…cych - jak np. Specjalny OÅ›rodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci SÅ‚abowidzÄ…cych im. Z. Galewskiej. Wielokrotnie może zdarzyć siÄ™, że ze wzglÄ™du na odlegÅ‚ość miÄ™dzy domem a szkoÅ‚Ä…/oÅ›rodkiem specjalnym, dzieci bÄ™dÄ… zmuszone do korzystania z mieszkaÅ„ w internatach.
Dzieci sÅ‚abowidzÄ…ce uczÄ™szczajÄ…ce do zwykÅ‚ych szkóÅ‚ powszechnych, mimo posiadania odpowiednich zaÅ›wiadczeÅ„, czÄ™sto pozbawione sÄ… dodatkowych pomocy dydaktycznych uÅ‚atwiajÄ…cych nauczanie. SzkoÅ‚y masowe nie sÄ… dobrze przygotowane na przyjÄ™cia nowych zadaÅ„ i obowiÄ…zków zwiÄ…zanych z nauczaniem osób niepeÅ‚nosprawnych. Najczęściej wskazywanÄ… wadÄ… integracyjnej formy ksztaÅ‚cenia jest brak odpowiednich Å›rodków dydaktycznych i sÅ‚abe przygotowanie metodyczne nauczycieli.Nauczyciele nie posiadajÄ… specjalistycznego przygotowania do pracy z dziećmi sÅ‚abowidzÄ…cymi, a dzieci korzystajÄ… z tych samych sal, pomocy dydaktycznych, ksiÄ…zek co dzieci dobrze widzÄ…ce. Kolejnym problemem uczÄ™szczania dzieci sÅ‚abowidzÄ…cych do szkóÅ‚ powszechnych jest brak kadry nauczycielskiej i czasu na indywidualnÄ… pomoc dziecku w zbyt licznych klasach. Nauczyciele nie majÄ…c wiedzy o specyfice pracy szkolnej z dziećmi sÅ‚abowidzÄ…cymi sÄ… przyczynkiem wielu trudnoÅ›ci zwiÄ…zanych z ich nauczaniem. CzÄ™sto też zaniżajÄ… wymagania wobec dzieci sÅ‚abowidzÄ…cych stosujÄ…c taryfÄ™ ulgowÄ… i kierujÄ…c siÄ™ źle pojÄ™tÄ… litoÅ›ciÄ…. KonsekwencjÄ… takiego postÄ™powania w miarÄ™ upÅ‚ywu czasu mogÄ… być braki w materiale szkolnym, maÅ‚a sprawność manualna, czy trudnoÅ›ci wychowawcze.
Aby nauka dziecka niedowidzÄ…cego uczÄ™szczajÄ…cego do szkoÅ‚y powszechnej przyniosÅ‚a oczekiwane efekty, w jej realizacji musza być uwzglÄ™dnione różne warunki:
- Wprowadzenie do szkóÅ‚ podrÄ™czników z powiÄ™kszonym drukiem;
- Zaopatrzenie dzieci nie tylko w lupÄ™ do czytania z bliska, ale również w lunetki do czytania z tablicy;
- Modyfikacja zajęć praktyczno-technicznych i plastycznych;
- W ramach zajęć z wychowania fizycznego konieczne jest umożliwienie wszystkim dzieciom niedowidzącym korzystanie z gimnastyki korekcyjnej;
- Stworzenie gabinetów wyrównawczych, wyposażonych w odpowiednie pomoce i przyrzÄ…dy optyczne;
- ObjÄ™cie dzieci niedowidzÄ…cych opiekÄ… przez instruktorów orientacji przestrzennej;
- Organizowanie szkoleń dla nauczycieli z zakresy tyflopedagogiki;
- Umieszczenie dzieci sÅ‚abo widzÄ…cych w szkoÅ‚ach masowych i klasach o możliwie niewielkiej liczbie uczniów.
W ośrodkach/szkołach "specjalnych" dzieci słabowidzące objęte są opieką nauczycieli odpowiednio wykształconych do pracy z nimi, mają do dyspozycji całą gamę sprzętu specjalistycznego - tablice, lupy, powiększalniki, podręczniki z większą czcionką...
Dzieci sÅ‚abowidzÄ…ce uczÄ™szczajÄ…ce do szkóÅ‚ specjalnych, poza umiejÄ™tnoÅ›ciami zalecanymi przez program nauczania okreÅ›lony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, opanowujÄ… umiejÄ™tnoÅ›ci praktyczne, które umożliwiÄ… im niezależne funkcjonowanie spoÅ‚eczne w przyszÅ‚oÅ›ci:
- umiejętności samodzielnego poruszania się w szkole, w domu, w społeczności lokalnej
- umiejÄ™tnoÅ›ci życia codziennego takie jak: stawianie czoÅ‚a niewÅ‚aÅ›ciwym postawom i wyobrażeniom w stosunku do Å›lepoty, kreowanym przez ludzi widzÄ…cych (sÄ… to umiejÄ™tnoÅ›ci, które powinni opanować także doroÅ›li, którzy utracili wzrok w okresie późniejszym).
ŹródÅ‚o: http://www.sciaga.pl/tekst/30070-31-edukacja_dzieci_z_uszkodzonym_wzrokiem